آیا تا به حالا از یک گیاه در ظاهر بی زیان برای کمتر کردن درد جراحت و یا این که اندوه تان به کار گیری
نوشته شده توسط : علی پور


آیا تا به حالا از یک گیاه در ظاهر بی زیان برای کمتر کردن درد جراحت و یا این که اندوه تان به کار گیری نموده اید؟

گزنه دوپایه گیاهی میباشد که فواید اکثری داراست. شاید دوستداشتنی ترین به کار گیری از این گیاه، برگ هایش باشد که با دم کردن آن تحت عنوان یک معالجه طبیعی برای حساسیت آیتم به کارگیری قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، اثبات شده‌است که‌این گیاه در تندرست پوست، استخوان و ادرار نیز موثر و اثر گذار میباشد.

ما در‌این مقاله فواید گزنه دوپایه را بر می شماریم؛ با ما یاروهمدم باشید…

داروخانه گیاهی

همینطور بخوانید: شایسته ترین گیاهان دارویی برای رشد در منزل
گزنه دوپایه چه می‌باشد؟
گزنه دوپایه یا این که urtica dioica، یک گیاه گلدار مستمر میباشد که قرن‌ها به عمل گرفته گردیده‌ و عمر آن به یونان باستان میرسد.

امروزه می قدرت این گیاه موثر را در سراسر دنیا یافت، ولی ریشه‌ های آن در بخش ها سردتر اروپا و آسیا قرار دارا‌هستند. این گیاه معمولا دربین دو عدد چهار فوت طول دارااست و از ماه ژوئن تا سپتامبر شکوفه می ‌دهد. گزنه دوپایه در خاک بی نیاز از نیتروژن پرورش می‌ نماید و برگ ‌های به صورت قلب داراست و گل رنگ زرد یا این که صورتی ایجاد می ‌نماید.

تماس پوست با کرک های این گیاه حس دردناکی دارااست، ولی در حالتی‌که قسمتی از پوست که پیش از این دردناک بوده با این کرک ها تحریک شود، موادتشکیل دهنده شیمیایی آن موجب کاهش درد نخستین آن میشوند.

داروخانه آنلاین گیاهی

توصیه امروز
4 خصوصیت که نشان میدهد هوش عاطفی بالایی دارید

4 خصوصیت که نشان می‌دهد هوش عاطفی بالایی دارید
4 خصوصیت که نشان میدهد هوش عاطفی بالایی دارید

4 خصوصیت که نشان میدهد هوش عاطفی بالایی دارید

اضافه تولید ها گزنه دوپایه از ساقه و برگ‌ های آن ساخته می ‌شوند، ولی ریشه های آن نیز دارنده خصوصیت ‌های دارویی میباشند. این گیاه خاصیت ضد التهابی دارااست که می ‌تواند بر معالجه اکثری از مسائل سالمی تاثیر بگذارد.

معمولا بخش هایی از گیاه که فراتر از سطح زمین می رویند در التیام حساسیت و دیگر ایرادات تنفسی اثر گذار میباشند و آیتم به کار گیری قرار می‌گیرند. ریشه های آن نیز می‌توانند به راحتی برای معالجه اختلالات ادراری و پروستات پهناور نیز تاثیرگذار باشند.

چرا این گیاه موجب خارش پوست می‌گردد؟
گزنه دوپایه، دربردارنده تنی چند از مواد شیمیایی مانند سروتونین، هیستامین و استیل کولین میباشد که بعضا از آن‌ها می‌توانند بسیار مضر باشند. این مواد شیمیایی موجب تحریک غیر مطلوب پوست میگردد و در مبنا کرک های روی گزنه یافت میگردند. کرک های ریز قادرند مواد شیمیایی را به پوست منتقل نمایند که‌این عکس العمل درد، قرمزی، تورم و خارش را درپی دارااست.

همینطور بخوانید: خارش زنخدان علامت چه میباشد؟
۵ خواص گزنه دوپایه
علیرغم آوازه این گیاه به درد، از آن برای یاری به بخش اعظمی از بیماری ها استعمال می‌گردد. مطالعات نشان داده‌ اند که‌این گیاه دارای فایده دارنده خواص های آنتی‌ اکسیدان، ضد میکروبی، ضد التهاب، محکم کنندگی و ضد درد میباشد.

به گفته راس طبابت دانش گاه مریلند، گزنه دوپایه در زمان مورخ اضافه تحت عنوان ادرار آور و برای معالجه ماهیچه ‌های دردناک و مفاصل، اگزما، پستان مفاصل، نقرس و نادر ‌خونی بکار می ‌رود.

امروزه در جايگاه نخستین از این گیاه برای معالجه خطاها ادراری و نیز آلرژی و درد مفاصل به کار گیری می‌ شود.

بیشترین اثربخشی به کارگیری از گیاه گزنه دو اساس را در مورد ها تحت به کارگیری می گردد:

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) و اشتباهات ادراری
علائم BPH بوسیله یک غده پروستات پهناور گردیده ناشی از مجرای ادرار تولید می‌ شوند.

مبتلایان به هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) سطح های مختلفی از ارتقا میل به ادرار، تخلیه ناقص مثانه، ادرار دردناک، چکیدن یک قطره ادرار بعد از اتمام آن و کاهش جریان ادرار را تجربه می ‌نمایند.

مطالعه BPH ناشی از تستوسترون بر روی موش‌ ها نشان داده که ممکن میباشد گزنه دوپایه در معالجه این بیماری تحت عنوان داروی finasteride (دارویی که معمولا برای معالجه BPH گزینه به کارگیری قرار می‌ گیرد) اثر گذار باشد.

پزشکان هنوز از استدلال کاهش این علایم بوسیله گزنه دوپایه تماما مطمئن نیستند، البته بخش اعظمی از مطالعات بالینی فیض حاکی از آن می باشند که‌این گیاه دربردارنده مواد شیمیایی میباشد که بر هورمون هایی که‌این غده را ایجاد می‌نمایند تاثیر میگذارد.

این مطالعات نشان می‌دهند که مصرف بدون واسطه گزنه بر روی سلول ‌های پروستات تاثیر می‌ گذارد. عصاره ریشه گزنه نیز به کندی و یا این که توقف توسعه و گسترش سلول‌ های سرطانی پروستات یاری می نماید.

ریشه گیاه در مرتبه نخستین در رابطه با اشتباهات ادراری از گزاره عفونت‌ های دستگاه ادراری، گزینه استعمال قرار می‌ گیرد. گزنه دوپایه تحت عنوان یک ادرار آور همگانی چیره به کارگیری می‌شود و می ‌تواند به جریان ادرار نیز یاری دهد. همینطور در معالجه‌ های خانگی برای عفونت ‌های مثانه به کار گیری می‌ شود.

اُستئوآرتریت و درد مفصل
مبتلایان به پستان مفاصل اکثر زمان ها درد مفاصل، معمولا در مشت‌ ها، زانوها، ران ‌ها و ردیف فقرات را تجربه می ‌نمایند. گزنه در کنار داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) عمل می ‌نماید تا به بیماران اذن دهد تا مصرف NSAID را کاهش دهند.

از‌آن‌جا‌که به کارگیری طولانی ‌برهه زمانی از NSAIDs قادر است سبب ساز به بعضا دلایل جانبی دور از شوخی شود، این یک جفت ایده‌ آل میباشد.

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌ دهد که به کارگیری موضعی یک برگ گزنه به صورت روزمره در محل درد، درد مفاصل را کاهش می‌ دهد و قادر است آرتروز را معالجه نماید. مصرف آن به طور خوراکی هم تاثیرگذار میباشد. مطالعه دیگری که در ژورنال روماتولوژی منتشر شد، از توان ضد التهابی گزنه در قبال دیگر بیماری ‌های مرتبط با خویش ایمنی مثل آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) خبر می‌دهد.

همینطور بخوانید: چه‌طور درد مفاصل را کاهش دهیم؟
تب یونجه
ساخت هیستامین در تن سبب ساز ساخت دلایل جانبی ناشی از حساسیت ها می گردد. حساسیت ها موجب گرفتگی نا مطلوب، عطسه، خارش و… می ‌شود.

خصوصیت ‌های ضد التهابی گزنه در عکس العمل‌های آلرژیک بر تنی چند از گیرنده‌ ها و آنزیم‌ های اصلی تاثیر می ‌گذارند و در فیس ظواهر شدن از ابتلا به علائم تب یونجه دوری مینماید.

برگ‌ های گیاه دربردارنده هیستامین می باشند، که ممکن میباشد در معالجه حساسیت اثر گذار باشند، ولی سوابق به کار گیری از هیستامین برای معالجه عکس العمل‌ های شدید آلرژیک موجود است. همینطور شواهدی موجود هست که در عکس العمل ‌های شدید، سطح ها پلاسمای کمتری (برخلاف سطح ها بالا) وجود دارا هستند.

خون ریزی
برخی از محصول ها دربردارنده گزنه دوپایه نشان داده‌ اند که در هنگام اعمال فشار بر روی پوست، می ‌تواند خون ریزی را در حین فعالیت کم کند.

این جنس که stopper نامیده می ‌شود از آلپینا، شیرین بیان، آویشن، تاک انگور و گزنه دوپایه تشکیل شده ‌میباشد و همینطور شواهد حاکی از کاهش خون‌ریزی بعداز کار جراحی دندان به وسیله این گیاه میباشد.

اگزما
اگزما یا این که درماتیت به التهاب یا این که آماس پوست گفته می ‌شود که می‌ تواند سبب خارش، قرمزی، تورم، پوسته‌ ریزی و دیگر آرم‌ های پوستی شود.

همانگونه که مطالعات دانش کده طبابت دانش گاه ایالتی مریلند نشان بخشید، گزنه دوپایه به علت وجود آنتی هیستامین و خاصیت ضد التهابی اش میتواند یک معالجه طبیعی برای اگزما باشد. بیماران میتوانند ترکیبی از گزنه را به طور خوراکی برای تقابل با اگزما و همینطور یک کرم رابرای التیام خارش و قرمزی بثورات به کارگیری نمایند.

برای ثابت بقیه فواید گزنه پژوهش ها بیشتری لازم میباشد، البته تحت عنوان بقیه مزایای گزنه می‌توانیم به مورد ها ذیل اشاره کنیم:

تقویت شیردهی
تحریک پرورش موی
یاری به در اختیار گرفتن قند خون در بیماران در گیر به دیابت
کاهش خون‌ریزی های مربوط به لثه
معالجه اختلالات همگی ها و دستگاه ادراری
پیشگیری یا این که معالجه اسهال
کاهش جریان قاعدگی
التیام آسم
تسکین جراحت ها
معالجه هموروئید
تحریک انقباضات در زنان آبستن
معالجه نیش حشره ها
معالجه تاندونیت
معالجه معدود خونی
همینطور بخوانید: به چه شکل اگزما را معالجه کنیم؟
چه‌گونه از گزنه دوپایه استعمال کنیم؟
هم می‌توانید گزنه را درو فرمایید و بچینید؛ هم میتوانید آن را از مغازه های مواد غذایی تهیه و تنظیم نمائید. گذشته از خرید یا این که ساخت یک کالا گزنه، مهم میباشد که تشخیص دهید که بیماری شما به نصیب‌ های فراتر از سطح زمین نیاز داراست یا این که ریشه ‌ها، چرا‌که هر کدام از آن ها خصوصیت‌ های دارویی متفاوتی دارا‌هستند.

گزنه دوپایه در قالب برگ های کم آب گردیده، عصاره، کپسول، قرص و چای به کارگیری می‌شوند. فعلا هیچ دوزی برای مصرف این گیاه پیشنهاد نمی‌شود، چون بخش اعظمی از محصول ها گزنه دارنده مقادیر گوناگون مواد فعال می باشند. برای گزینش دوز مطلوب با دکتر معالج خویش مشاوره فرمایید.

در نصیب ذیل بعضا از استفادههای رایج گزنه دوپایه را تیتر می‌کنیم:

چای گزنه: می‌توانید برگ های گزنه را کم آب نمائید و آن‌گاه به طور چای دم کرده و گوارا ی وجود فرمایید. برای چای گزنه راهبرد های مختلفی موجود هست که دارنده تنی چند از گیاهان دیگر مانند برگ تمشک، اکیناسه یا این که گلدسلال میباشند.
گزنه پخته گردیده: ریشه ‌ها، ساقه و برگ‌ های گزنه دوپایه، خوردنی میباشند. برگ ‌ها می‌ توانند بخار شوند و طولانی تر مانند اسفناج پخته شوند. بهتر میباشد از برگ‌ های جدید استعمال نمائید. آنان می‌ توانند در سوپ گزنه گزینه به کارگیری قرار بگیرند و یا این که به سوپ های دیگر بیشتر شوند. علاوه بر این مورد ها می‌توانید گزنه را پوره کرده و در فرمان العمل هایی مانند پلوودا، ترکیب سبز، سالاد و پاستو استعمال نمائید. برگ ‌های گزنه را نپخته نخورید چرا‌که آن‌ ها تا‌زمانی‌که پخته و یا این که کم آب شوند، دارنده کرک های ریز می‌باشند. وقتی که پخته شود، گزنه مزه شبیه با اسفناج آمیخته با خیار داراست. گزنه پخته گردیده مرجع بزرگی از ویتامین A ،C، پروتئین و آهن میباشد.
گزنه موضعی: عصاره گزنه و ریشه های گیاهی می‌تواند به صورت بدون واسطه به مفاصل و بخشها دردناک تن اعمال شود. این عصاره در فرم کرم نیز وجود دارد.
کپسول ها و قرص های استروئیدی: کپسول ها و قرص های استروئیدی رامی توانید به طور خوراکی مصرف نمائید. شواهدی بر اساس به کار گیری از قرص گزنه با شکم خالی و یا این که مالامال نیست، البته در صورتیکه دچار به اندوه معده میباشید بهتر میباشد آن را با طعام مصرف نمایید.
اقدامات احتیاطی هنگام به کارگیری از گزنه دوپایه
وقتی که گزنه دو اساس به صورت مطلوب آیتم استعمال قرار می‌ گیرد، یک گیاه بسیار ایمن میباشد، با این اکنون، یک سری مبادرت احتیاطی در حین استارت به کارگیری از آن موجود هست.
کرم
هنگام برداشت: مدام گزنه را با دستکش‌ های کلفت باغبانی درو نمائید تا از خارش و تماس با پوست دست دوری فرمایید. همینطور بهتر میباشد گزنه های برنا و نورسیده را ترجیحا در بهار برداشت نمایید. مزه آن ها بعداز گل دادن به مراتب تلخ خیس از قبلی می‌شود.
هنگام به کار گیری با بقیه گیاهان و کامل کننده ها: مانند هر گیاه یا این که کامل کننده دیگر، مهم میباشد که هنگام ادغام کردن این گیاه برای دوری از عارضه ها جانبی ناچیز، محتاط باشید. شما مدام می بایست یک برنامه تکمیل کننده گیاهی ذیل محافظت داشته باشید. بیماران ممکن میباشد در فیس قصد به به کار گیری از گزنه دوپایه ناچار باشند دوز دیگر تکمیل کننده‌ های خویش را تغییر و تحول دهند.
دوره بارداری: هنوز بر راز به کارگیری خانم های حامله از گزنه دوپایه دعوا موجود هست. از‌آنجا که گزنه خرد گردیده بر چرخه قاعدگی تاثیر می ‌گذارد و می ‌تواند انقباضات رحمی را تحریک نماید، می‌ تواند به صورت بالقوه باعث به سقط‌ جنین شود. بدین ترتیب زنان آبستن نباید از آن استعمال نمایند.
زمانی که دچار به دیابت می‌باشید: شواهدی موجود است که بضاعت گزنه را در کاهش قند خون و در اختیار گرفتن دیابت نشان می‌ دهد. همینطور قادر است بر توان داروهای دیابت تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به هیپوگلیسمی را ارتقاء دهد. بیماران دیابتی که می‌خواهند از گزنه به کار گیری نمایند بایستی این عمل را صرفا زیر چک ارائه دهندگان محافظت های سالمی خویش انجام دهند. در چهره تصمیم به به کار گیری از گزنه دوپایه ممکن میباشد بیماران بدون چاره به تغییر‌و تحول دوزهای داروهایشان شوند.
هنگامی برای اولی توشه استارت می‌ فرمایید: بعضی از مردم بعد از مصرف گزنه دو مبنا حزن معده، اسهال و یا این که دیگر عکس العمل‌ های خفیف را تجربه کرده اند. بهتر میباشد که با دوز پاره ای از این گیاه آغاز به به کارگیری نمائید.
همینطور بخوانید: شایسته ترین داروهای گیاهی برای معالجه آنفولانزا
تداخلات دارویی گزنه دوپایه:
رقیق کننده های خون از قبیل وارفارین، کلوپیدوگرل و آسپرین- چون گزنه دوپایه دربردارنده مقدار متعددی ویتامین K میباشد که می‌تواند به توان خون در لخته شدن یاری دهد. به کارگیری از گزنه دوپایه می ‌تواند اثرات این داروها را کم کند.
داروهای فشار خون بالا مانند مهارکننده های ACE، مسدود کننده های بتا و مسدود کننده های شبکه کلسیم- چرا‌که گزنه می تواند فشار خون را کاهش داده و اثرات این داروها را تقویت نماید.
دیورتیک ها و قرص های آبگونه- زیرا گزنه دوپایه نیز دیورتیک میباشد و وقتی که با هم مصرف میگردد، می ‌تواند سبب ساز کمبود آب تن شود.
لیتیوم- به جهت خاصیت دیورتیک گزنه. این فعالیت ممکن میباشد بضاعت و توان تن برای از فی مابین بردن این دارو را کم کند و در فیض معیار فراتر از واحد سنجش سفارش گردیده از لیتیوم را کم کند.
داروهای ضد التهابی غیر NSAID- به جهت اینکه گزنه میتواند اثر ضد التهابی بعضا از آنان را ارتقا دهد. با وجود شواهدی که مبتنی بر التیام اضافه درد با مخلوط گزنه و NSAIDs می‌باشند، بایستی زیر آنالیز قرار گیرد.
داروهای مسکن (افسردگی های CNS) از قبیل کلونازپام، لورازپام، فنوباربیتال و زولپیدم- به دلیل آن که هنگامی مقدار متعددی از این داروها از بخش های فوقانی گزنه دوپایه گرفته میگردند، با مصرف این داروها خواب آلودگی صورت می‌دهد. مصرف آهسته بخش و گزنه دوپایه ممکن میباشد سبب ساز به خواب آلودگی بیش تر از حد شود.





:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: